صبح صادق >>  خرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۹۳
سیدمحمدکاظم یزدی‌ـ ۵۷ 

 تأخیر در یک آغاز

پایگاه بصیرت / فتح الله پریشان
امروز جنگ شناختی دشمنان نشان داد که یکی از محورهای مهم شبهه‌پردازی و تردیدافکنی‌های مهندسی‌ شده در اتاق‌های فکر کشورهای غربی و آمریکایی که قلوب و اذهان مردم به‌ویژه نیروی فعال و جوان آن را نشانه گرفته است، ناکارآمدنمایی انقلاب و نظام اسلامی است. بوق‌های تبلیغاتی و جنگ‌افزارهای رسانه‌ای و روانی دشمنان در مقطع کنونی به شدت تبلیغ می‌کنند که انقلاب اسلامی اساساً برای چه به وجود آمد؟ چرا زود نتیجه داد و بعد از چهار دهه برای ایرانی‌ها چه کرده است؟ به تعبیر یکی از فرماندهان شهید و بزرگ جنگ هشت‌ ساله، اینکه دشمن روی موضوعاتی همچون اسلام، ‌انقلاب و ایران سرمایه‌گذاری شناختی می‌کند، نشان می‌دهد که این موضوعات هم اثر راهبردی دارند و هم ضعف‌ها، آسیب‌ها و منافذ نفوذی درباره آنها هست که دشمن به سراغ آنها رفته است. در‌این‌باره، اشاره تطبیقی به فعالیت‌های خصمانه دشمنان در انقلاب مشروطه و چگونگی منحرف‌سازی آن از اهداف و مجرای اصلی خود، می‌تواند برای انقلاب اسلامی و ماندگارسازی آن، درس‌آموز باشد. این موضوع را در کلام رهبری در راستای مروری بر درس‌های مشروطه، بازخوانی و بازاندیشی می‌کنیم.  
12‌ـ مشروطه، انقلاب و تأخیر در یک آغاز؛ کار بزرگی که ملت ما در بیست‌وشش سال پیش انجام داد‌ـ یعنی پدید آوردن انقلاب اسلامی‌ـ اگر پنجاه سال و یا حتی سی سال زودتر انجام گرفته بود، امروز این جامعه‌ آرمانی را در کشور و خانه‌ خودمان داشتیم. وقتی مشروطیت به ‌وجود آمد یا سال‌های بعد از مشروطیت، اگر ملت ایران توانسته بود همان کاری را بکند که در انقلاب اسلامی کرد، راه از آن زمان شروع می‌شد و ما امروز می‌توانستیم شاهد جامعه‌ای باشیم که هم از لحاظ علمی و صنعتی پیشرفته است، هم یک جامعه‌ برخوردار از عدالت است، هم یک جامعه‌ برخوردار از احساس معنویت و ایمان معنوی است‌ـ که این برای جوان‌ها خیلی مهم است‌ـ ولی وقتی ملت ایران تشنه چنان تحولی بود، نگذاشتند این تحول صورت بگیرد. اینکه می‌گویم نگذاشتند، یک محاسبه‌ کاملاً دقیق و علمی دارد؛ نه اینکه ‌که ملت ایران نمی‌خواست یا حاضر به فداکاری نبود؛ چرا، لیکن در دوره‌ مشروطیت از بی‌تجربگی ملت و رهبران آن استفاده کردند و حرکت عظیمی که در این کشور علیه استبداد درازمدت پادشاهان‌ـ که سرچشمه‌ همه‌ بدبختی‌ها بود‌ـ به ‌وجود آمده بود، به بیراهه کشاندند و از درون آن ‌را پوچ و منهدم کردند.(1383/12/24)
تأمل مجدد در این بیان شیوا و راهبردی، نشان می‌دهد انقلاب اسلامی نه‌تنها کارآمد بوده و به تعبیر استراتژیست‌های آمریکایی کشور ایران را به لحاظ روندهای پیشرفت در حوزه‌های مختلف حدود 150 سالی جلو انداخته است؛ بلکه به تعبیر رهبری، اگر منحرف‌سازان انقلاب مشروطه می‌گذاشتند، باید در آن برهه شکل می‌گرفت و الان کمتر شاهد عقب‌ماندگی‌های کنونی بودیم. از این منظر، ماجرای مشروطیت یکی از ماجراهای تلخ تاریخ ملت ایران است. البته ملت ایران وارد میدان شدند؛ رهبران روحانی، علمای بزرگ و مراجع از نجف و از داخل کشور مردم را بسیج کردند؛ ملت هم خوب فداکاری کردند؛ اما چون تجربه‌ کاری نداشتند، دشمنان، نفوذی‌ها و سلطه‌گران بیگانه توانستند این حرکت را از درون منهدم و خنثی کنند و از بین ببرند. البته آن ‌روز دشمن به ‌طور مشخص دولت انگلیس بود و در دنیا، همان نقشی را ایفا می‌کرد که امروز آمریکا با هدف سلطه‌گری، دست‌اندازی و دخالت در امور ملت‌ها برای مکیدن ثروت‌های ملی ایفا می‌کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات